رشته گرافیک برای چه کسانی مناسب است؟
رشته گرافیک برای چه کسانی مناسب است؟
در ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم ، فردی که وارد رشته گرافیک می شود ، چه مشخصه هایی باید داشته باشد ؟ اولین رکن این کار ذوق و خلاقیت هنری است چون در پروژه های گرافیکی همواره باید خلاقیت با ابزار ها در آمیخته باشد تا کار به صورت حرفه ای و عالی بدست آید ، همان طور که در مقاله طرح های گرافیکی چگونه تکمیل می شوند؟ اشاره شد ، همواره یک طراح گرافیک باید به اصول حرفه ای این کار پایبند باشد و درباره مشاغل مرتبط مانند عکاسی و چاپ اطلاعات جامع و خوبی داشته باشد تا بتواند کار های خود را بر طبق پروژه اجرائی تحویل دهد ؛ در مقاله های آتی درباره چاپ آفست و چاپ دیجیتال اطلاعات جامعی را ارائه می دهیم ؛ از دیگر ویژگی های یک طراح خوب در مقاله قیمت طراحی لوگو بر چه اساسی محاسبه می شود؟ به بروز بودن وی و احاطه بر فرهنگ جامعه اشاره کردیم ، در مقاله درآمد یک طراح گرافیک چگونه است؟ به ویژگی های کار به صورت فریلنسری ( مستقل کاری ) و شرکتی اشاره شد و فهمیدیم که یک فریلنسر علاوه بر مهارت ابزاری و خلاقیت باید به مهارت های اجتماعی و بازاریابی هم مجهز شود ؛ از این مطالب به این نتیجه می رسیم که بازار کار و شرایط کار در آن ، به شکل فوق است پس اولین چیز در ورود به این رشته صبر ، ممارست و البته علاقه به این رشته است چون شاید شرایطی پیش بیاید که ماه ها پروژه ای به شما محول نشود.
افراد به صورت تجربی یعنی شرکت در کلاس ها و دوره های آموزشی هم ، وارد این کار می شوند که البته تلاش بسیار بیشتری را باید نسبت به افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند انجام دهند تا با علم کاملی از این رشته وارد بازار کار شوند.در کشور ما بعد از گذر از دوره متوسطه اول افراد با معدل حداقل ۱۶ می توانند در هنرستان رشته گرافیک را انتخاب کنند و در ادامه ، برای ورود به دانشگاه ، پس از اخذ دیپلم وارد پیش دانشگاهی شده وپس از گذشت یکسال می توانند در کنکور هنر شرکت کرده و در یکی از رشته های تحصیلی عالیه باعناوین:
- گرافیک؛
- مرمت آثارباستانی ؛
- عکاسی ؛
- سینما و تئاتر؛
- صنایع دستی ؛
- هنر های اسلامی ؛
- طراحی و چاپ پارچه و لباس ؛
- نقاشی ؛
- طراحی صنعتی ؛
- طراحی فرش ؛ ادامه تخصیل دهند.
رشته های تحصیلات عالیه امکان ادامه تا مدارج فوق لیسانس هم دارند ، البته این نکته حائز اهمیت است که این رشته ، یک رشته کاملا عملی و کاری است پس به صرف تحصیلات اکادمیک نمیتوان خود را یک طراح قابل دانست پس دانشجویان این رشته باید سعی در گرفتن پروژه در دوران دانشجویی کنند تا تجربه کافی برای ورود به بازار کار رشته گرافیک را کسب کنند ؛ در مقاله درآمد یک طراح گرافیک چگونه است ؟ به تفصیل به بازار کار این رشته اشاره شده است.
در این رشته باید به نرم افزار های بزرگ گرافیکی ویرایش عکس مانند فتوشاپ ، ساخت وکتور مانند ایلیسترایتور ، ویرایش و ادیت فیلم مانند پریمیر و افترافکت تسلط کامل داشت ، چون نداشتن تسلط ابزاری دست طراح را برای اجرای ایده های خود می بندد.
تیپ های شخصیتی:
نکته دیگر که به ما در ورود به این رشته کمک می کند شناخت تیپ های شخصیتی است ، دانش آموزان عزیزی که قصد ورود به رشته گرافیک را دارند باید به این تیپ های شخصیتی که نتیجه ی سال ها تلاش محققین و راهنمای موفقیت در رشته گرافیک و شاخه های دیگر کاری است ، توجه کافی کنند ؛ هر چند میزان موفقیت به پشتکار هم بستگی دارد ولی تیپ شخصیتی هم به سرعت رشد افراد در رشته گرافیک مانند کاتالیزور عمل می کند.
تیپ های شخصیتی زیر بر اساس تست روان شناسی معتبر MBTI تعریف شده اند:
INFJ: این افراد تیپ شخصیتی فریلنسری یا استقلال کاری دارند و می توانند با هنر خود بر دیگران تأثیر بگذارند ، این افراد خلاق و توانا در خلق آثاری منحصر به فرد اند.
ENFP: این افراد تمایل به کار گروهی و کار های چالشی و خلاقیتی دارند ، این گروه به صورت فریلنسری هم کار می توانند انجام دهند اما حتما باید با دیگران تبادل نظر داشته باشند.
INFP: این افراد دوست دارند نظرات خود را به صورت خلاقانه بیان کنند و در کار به فریلنسری بیشتر تمایل دارند، این افراد حتی اگر از هنر خود امرار معاش نکنند ، هنرمندی را یک بخش وجودی خود می دانند.
INTJ: این افراد از کار های بکر و خلاق لذت برده و از شم خود برای آفرینش آثار گرافیکی استفاده می کنند ، این افراد کمتر تمایل به کپی برداری یا ایده برداری از اثار دیگران می پردازند و تمایل وافری به خلق آثار منحصر به فرد خود دارند.
INTP: این افراد تمایل به تنهایی کار کردن یا با گروه کوچکی که دارای قریحه و استعداد خوبی اند ، دارند ؛ این افراد تمایل بسیاری به کار های مختلف و در نتیجه ازتباط با افراد مختلف اند ؛ کار های فریلنسری و شرکت های فریلنسر برای این افراد تنوع خوبی ایجاد می کنند.
ISFP: این افراد به کار با دست خود علاقه وافری دارند، استفاده از حواس پنجگانه برای ساخت آثاری بدیع و با ساختار شکنی از ویژگیهای این افراد است.
کدام یک از ویژگی های بالا معرف شخصیت شماست؟ آیا تیپ شخصیتی خود را در متن فوق یافتید؟
مهارت های اکتسابی:
حال که با رشته گرافیک و شرایط بازار کار و تیپ های شخصیتی مرتبط با آن را آشنا شدید ، باید با مهارت هایی که از تحصیل دراین رشته عاید ما می شود، با خبر شویم.
هنرجویان این رشته با طراحی با مداد یا قلم سیاه ، تصویر سازی ، طراحی جلد انواع نشریات ، طراحی دیجیتال ، اشنایی با انواع چاپ ، مصور کردن مجلات و روزنامه ،استفاده از لوازم طراحی مانند گواش ، آبرنگ ، مداد رنگی و …. ، ظهور و چاپ فیلم ، روانشناسی رنگ و ترکیبات رنگی ، عکاسی و تاریخ هنر ایران و جهان ، تنها بخشی از عناوینی اند که در این رشته تدریس می شوند.
آینده شغلی:
بازار کار این رشته شامل:
- کار در شرکت های تبلیغاتی خصوصی و دولتی مانند صدا و سیما به عنوان طراح آگهی ها و تابلو های تبلیغاتی ؛
- طراحی لوگو تمبر ، اسکناس و… ؛
- کار در انتشارات مختلف به عنوان صفحه آرا ؛
- کار در شرکت های ارائه و ساخت وبسایت به عنوان طراح UI و UX ؛
- کار در سازمان هوا و فضا وسازمان نقشه برداری کل کشور برای تدوین نقشه های هواشناسی و توپوگرافی و راه ها ؛
- کار در گالری ها و عکاسی ها؛
- کار عنوان مدرس در هنرستان ها یا مراکز عالی.
امکان کار به صورت فریلنسری یا مستقل هم برای این رشته وجود دارد ولی باید به مهارت های اجتماعی و بازاریابی هم تسلط کافی بیابید؛ برای اطلاعات بیشتر به مقاله درآمد یک طراح گرافیک چگونه است؟ مراجعه کنید.
نتیجه گیری:
باید تا اینجا با رشته گرافیک و بازار کار آن آشنایی خوبی پیدا کرده باشید ، همواره تحصیلات آکادمیک دروازه ورود به مشاغل اند و متاسفانه در کشور ما خودشان زایایی خاصی در ایجاد مشاغل ندارند ، پس بهتر است همزمان با تحصیل آکادمیک مهارت های خود را بیشتر کنید تا بتوانید به گرافیستی کارآمد و قوی تبدیل شوید.
تیم طراح گرافیک با پشتیبانی کامل ، آماده همکاری با عزیزان طراح می باشد ، دانش آموزان گرامی هم می توانند از تجارب متخصصان مجرب ما استفاده کافی و وافی را ببرند.
به امید موفقیت جوانان ایران زمین.
منبع: زبرا گرافیک
- گرافیک؛
- مرمت آثارباستانی ؛
- عکاسی ؛
- سینما و تئاتر؛
- صنایع دستی ؛
- هنر های اسلامی ؛
- طراحی و چاپ پارچه و لباس ؛
- نقاشی ؛
- طراحی صنعتی ؛
- طراحی فرش ؛ ادامه تخصیل دهند.
رشته های تحصیلات عالیه امکان ادامه تا مدارج فوق لیسانس هم دارند ، البته این نکته حائز اهمیت است که این رشته ، یک رشته کاملا عملی و کاری است پس به صرف تحصیلات اکادمیک نمیتوان خود را یک طراح قابل دانست پس دانشجویان این رشته باید سعی در گرفتن پروژه در دوران دانشجویی کنند تا تجربه کافی برای ورود به بازار کار رشته گرافیک را کسب کنند ؛ در مقاله درآمد یک طراح گرافیک چگونه است ؟ به تفصیل به بازار کار این رشته اشاره شده است.
در این رشته باید به نرم افزار های بزرگ گرافیکی ویرایش عکس مانند فتوشاپ ، ساخت وکتور مانند ایلیسترایتور ، ویرایش و ادیت فیلم مانند پریمیر و افترافکت تسلط کامل داشت ، چون نداشتن تسلط ابزاری دست طراح را برای اجرای ایده های خود می بندد.
تیپ های شخصیتی:
نکته دیگر که به ما در ورود به این رشته کمک می کند شناخت تیپ های شخصیتی است ، دانش آموزان عزیزی که قصد ورود به رشته گرافیک را دارند باید به این تیپ های شخصیتی که نتیجه ی سال ها تلاش محققین و راهنمای موفقیت در رشته گرافیک و شاخه های دیگر کاری است ، توجه کافی کنند ؛ هر چند میزان موفقیت به پشتکار هم بستگی دارد ولی تیپ شخصیتی هم به سرعت رشد افراد در رشته گرافیک مانند کاتالیزور عمل می کند.
تیپ های شخصیتی زیر بر اساس تست روان شناسی معتبر MBTI تعریف شده اند:
INFJ: این افراد تیپ شخصیتی فریلنسری یا استقلال کاری دارند و می توانند با هنر خود بر دیگران تأثیر بگذارند ، این افراد خلاق و توانا در خلق آثاری منحصر به فرد اند.
ENFP: این افراد تمایل به کار گروهی و کار های چالشی و خلاقیتی دارند ، این گروه به صورت فریلنسری هم کار می توانند انجام دهند اما حتما باید با دیگران تبادل نظر داشته باشند.
INFP: این افراد دوست دارند نظرات خود را به صورت خلاقانه بیان کنند و در کار به فریلنسری بیشتر تمایل دارند، این افراد حتی اگر از هنر خود امرار معاش نکنند ، هنرمندی را یک بخش وجودی خود می دانند.
INTJ: این افراد از کار های بکر و خلاق لذت برده و از شم خود برای آفرینش آثار گرافیکی استفاده می کنند ، این افراد کمتر تمایل به کپی برداری یا ایده برداری از اثار دیگران می پردازند و تمایل وافری به خلق آثار منحصر به فرد خود دارند.
INTP: این افراد تمایل به تنهایی کار کردن یا با گروه کوچکی که دارای قریحه و استعداد خوبی اند ، دارند ؛ این افراد تمایل بسیاری به کار های مختلف و در نتیجه ازتباط با افراد مختلف اند ؛ کار های فریلنسری و شرکت های فریلنسر برای این افراد تنوع خوبی ایجاد می کنند.
ISFP: این افراد به کار با دست خود علاقه وافری دارند، استفاده از حواس پنجگانه برای ساخت آثاری بدیع و با ساختار شکنی از ویژگیهای این افراد است.
کدام یک از ویژگی های بالا معرف شخصیت شماست؟ آیا تیپ شخصیتی خود را در متن فوق یافتید؟
مهارت های اکتسابی:
حال که با رشته گرافیک و شرایط بازار کار و تیپ های شخصیتی مرتبط با آن را آشنا شدید ، باید با مهارت هایی که از تحصیل دراین رشته عاید ما می شود، با خبر شویم.
هنرجویان این رشته با طراحی با مداد یا قلم سیاه ، تصویر سازی ، طراحی جلد انواع نشریات ، طراحی دیجیتال ، اشنایی با انواع چاپ ، مصور کردن مجلات و روزنامه ،استفاده از لوازم طراحی مانند گواش ، آبرنگ ، مداد رنگی و …. ، ظهور و چاپ فیلم ، روانشناسی رنگ و ترکیبات رنگی ، عکاسی و تاریخ هنر ایران و جهان ، تنها بخشی از عناوینی اند که در این رشته تدریس می شوند.
آینده شغلی:
بازار کار این رشته شامل:
- کار در شرکت های تبلیغاتی خصوصی و دولتی مانند صدا و سیما به عنوان طراح آگهی ها و تابلو های تبلیغاتی ؛
- طراحی لوگو تمبر ، اسکناس و… ؛
- کار در انتشارات مختلف به عنوان صفحه آرا ؛
- کار در شرکت های ارائه و ساخت وبسایت به عنوان طراح UI و UX ؛
- کار در سازمان هوا و فضا وسازمان نقشه برداری کل کشور برای تدوین نقشه های هواشناسی و توپوگرافی و راه ها ؛
- کار در گالری ها و عکاسی ها؛
- کار عنوان مدرس در هنرستان ها یا مراکز عالی.
امکان کار به صورت فریلنسری یا مستقل هم برای این رشته وجود دارد ولی باید به مهارت های اجتماعی و بازاریابی هم تسلط کافی بیابید؛ برای اطلاعات بیشتر به مقاله درآمد یک طراح گرافیک چگونه است؟ مراجعه کنید.
نتیجه گیری:
باید تا اینجا با رشته گرافیک و بازار کار آن آشنایی خوبی پیدا کرده باشید ، همواره تحصیلات آکادمیک دروازه ورود به مشاغل اند و متاسفانه در کشور ما خودشان زایایی خاصی در ایجاد مشاغل ندارند ، پس بهتر است همزمان با تحصیل آکادمیک مهارت های خود را بیشتر کنید تا بتوانید به گرافیستی کارآمد و قوی تبدیل شوید.
تیم طراح گرافیک با پشتیبانی کامل ، آماده همکاری با عزیزان طراح می باشد ، دانش آموزان گرامی هم می توانند از تجارب متخصصان مجرب ما استفاده کافی و وافی را ببرند.
به امید موفقیت جوانان ایران زمین.
دیدگاهتان را بنویسید